projekt uchwały W sprawie przyjęcia:?Programu współpracy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2014?
Uchwała nr …………/2013
Rady Miejskiej w Dębnie
z dnia ……….. września 2013r.
W sprawie przyjęcia:„Programu współpracy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2014”
Na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt. 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z późn. zm.), oraz art. 5a ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.) Rada Miejska w Dębnie uchwala, co następuje:
§1.1. Przyjmuje się „Programu współpracy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2014”.
2. Wszystkie kwoty zapisane w załączniku mają charakter szacunkowy i mogą zostać skorygowane w zależności od możliwości finansowych Gminy Dębno.
§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dębna.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Dębnie
Ryszard Patkowski
Uzasadnienie:
Obowiązek uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego wynika z artykułu 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późń. zm.).
Zgodnie z ustawą Program określa:
- cele i zasady współpracy Gminy Dębno z podmiotami Programu,
- zakres przedmiotowy,
- formy współpracy,
- okres i sposób realizacji oraz sposób oceny realizacji,
- sposób tworzenia oraz przebieg konsultacji,
- tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w ramach otwartych konkursów ofert,
- priorytetowe zadania publiczne oraz wysokość środków przeznaczanych na realizację Programu.
Ponadto niniejszy projekt programu został poddany konsultacjom społecznym zgodnie
z uchwałą nr LXII/457/2010 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 30 września 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Konsultacje programu przeprowadzone zostały w terminie od 30.07.2013r. do 04.09.2013r. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne sugestie ani propozycje dotyczące konsultowanego projektu uchwały.
Przyjęcie Programu będzie służyło lepszej współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi oraz efektywniejszemu realizowaniu przez organizacje zadań publicznych.
Załącznik nr 1
do uchwały nr ………………….
z dnia ……………..
Program współpracy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2014
WSTĘP
W myśl ustawy o samorządzie gminnym lokalną wspólnotę samorządową tworzą wszyscy mieszkańcy gminy. W skali lokalnej, gdzie władza samorządowa reprezentuje sektor publiczny, powstaje naturalna potrzeba współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi, które skupiają w swoich szeregach najefektywniejszych i najbardziej wrażliwych na sprawy społeczne obywateli naszego środowiska. Chociaż zaspakajanie zbiorowych potrzeb i oczekiwań mieszkańców należy do zadań własnych gminy, współpraca z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego ma fundamentalne znaczenie, ponieważ organizacje te, działając na rzecz małych społeczności, są bardzo cennym wyrazicielem opinii publicznej i oczekiwań określonych grup społecznych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 19 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(tj.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy zalicza się sprawy: „Współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie […]”
Rozdział I.
Informacje ogólne i definicje
-
Program obejmuje współpracę Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi
i innymi podmiotami w zakresie zadań publicznych realizowanych w 2014 roku. - Ilekroć w niniejszym Programie jest mowa o:
-
Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96,
poz. 873 z późn. zm.); -
Organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe, osoby prawne
i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy; -
Programie – rozumie się przez to Program współpracy Gminy Dębno
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2013; - Zadaniu Publicznym– rozumie się przez to zadania określone w art. 4 ustawy;.
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Dębno;
-
Dotacji –rozumie się przez to dotację w rozumieniu ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240
z późn. zm.), - Konkursie-należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.
- Program obejmuje współpracę Gminy z organizacjami działającymi na rzecz Gminy i jej mieszkańców.
Rozdział II
Cele współpracy
-
Głównym celem programu jest skuteczne działanie na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców Gminy poprzez rozwijanie współpracy samorządu gminnego
z organizacjami dla podnoszenia efektywności działań podejmowanych w zakresie zlecania realizacji zadań publicznych oraz wspólnego określania zasad, obszarów, kierunków i form wzajemnej współpracy. - Celami szczegółowymi Programu są:
-
umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie
i wspólnotę lokalną; - zwiększenie udziału mieszkańców w tworzeniu i realizowaniu polityki lokalnej;
- wspólną analizę potrzeb i problemów społeczności lokalnej;
- poprawę jakości życia mieszkańców Gminy;
- zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych Gminy przez włączenie do ich realizacji organizacji;
- wspieranie oraz powierzanie organizacjom realizacji zadań publicznych;
Rozdział III
Zasady współpracy
- Partnerami współpracy w realizacji zapisów programu są organizacje, które realizują cele publiczne związane z wykonywaniem zadań własnych Gminy.
- Współpraca Gminy z organizacjami opierać się będzie na zasadach:
-
Pomocniczości– oznacza, że Gmina zleca realizację zadań publicznych za każdym razem, kiedy organizacje są zdolne do zrealizowania zadania publicznego,
a przekazanie realizacji zadania nie koliduje z zasadą efektywności; - Suwerenności stron– oznacza, poszanowanie autonomii organizacji oraz wzajemnie nieingerowanie w sprawy wewnętrzne;
-
Partnerstwa– oznacza uczestnictwo organizacji w rozeznawaniu
i definiowaniu problemów mieszkańców oraz w ich rozwiązywaniu; - Efektywności– polega na dokonaniu wyboru sposobu wykorzystania środków publicznych, który zapewni celowość i oszczędność realizacji zadania przy uzyskaniu najlepszych efektów w stosunku do poniesionych nakładów;
- Uczciwej konkurencji– oznacza równe traktowanie wszystkich podmiotów ubiegających się o realizację zadania publicznego;
- Jawności– opiera się na obowiązku informowania organizacji o czynnościach podejmowanych przez Gminę w zakresie objętym Programem.
Rozdział IV
Zakres przedmiotowy
- Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami są:
- ustawowe zadania własne Gminy;
- zadania pożytku publicznego określone w art. 4 ustawy;
- zadania dotyczące promocji Gminy.
-
Priorytety oraz zadania realizowane w formie współpracy finansowej i pozafinansowej
w poszczególnych obszarach przedstawione zostały w Rozdział 5 i 6 Programu.
Rozdział V
Priorytetowe zadania publiczne
- Do priorytetowych zadań Gminy w 2014 roku we współpracy z podmiotami Programu należą:
- Działalność na rzecz osób starszych;
- Działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
- Działalność na rzecz zdrowego stylu życia i rozwijania zainteresowań;
- Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- Cykliczne imprezy interdyscyplinarne;
- Działania na rzecz ochrony środowiska i edukacji ekologicznej;
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- Krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży;
- Działania na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
- Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
- W zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.
- Preferowane są zadania, które mają znaczenie i zasięg gminny lub dotyczą projektów systemowych, w tym, przedsięwzięć, które mają duże znaczenie promujące Gminę.
Rozdział VI
Formy współpracy
- Współpraca z organizacjami ma charakter finansowy oraz pozafinansowy.
- Finansoweformy współpracy polegają na:
- powierzania wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
- wspierania wykonania zadań publicznych poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
-
wspólnej realizacji zadań na zasadach partnerstwa, określonych w ustawie z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.); - udzielaniu pożyczek, gwarancji, poręczeń organizacjom oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust 3 na realizację zadań w sferze pożytku publicznego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
-
zakupie potrzebnych usług w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2010r. Nr 113, poz. 759
z późn. zm.) - zlecaniu zadań w trybie pozakonkursowym na podstawie art. 19 a ustawy do wartości 20% dotacji planowanych w roku budżetowym 2013 na realizację zadań publicznych przez podmioty Programu,
- dofinansowania wkładu własnego organizacji, polegającego na wsparciu ze środków budżetu samorządu wkładu organizacji przy realizacji projektów z funduszy europejskich, krajowych i innych, gdzie taki wkład jest niezbędny.
- Podstawowym trybem przekazywania środków finansowych organizacjom jest otwarty konkurs ofert. W przypadkach wskazanych przez ustawę dopuszczalne jest stosowanie innego trybu oraz zawieranie umów wieloletnich.
- Organizacje mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.
-
Gmina rozpatruje w trybie art. 12 ustawy, celowość zgłoszonych zadań publicznych
o których mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę stopień w jakim wniosek odpowiada priorytetowym zadaniom publicznym, zapewnienie wysokiej jakości wykonania danego zadania, dostępność środków finansowych na jego realizację oraz korzyści wynikające
z realizacji tego zadania. - Jeżeli dane zadanie można realizować efektywniej, powierzenie może nastąpić w innym trybie niż udzielenie dotacji w drodze otwartego konkursu ofert, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
- Na wniosek organizacji, Burmistrz Dębna może zlecić realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym na zasadach określonych w art.19a ustawy.
- Oferty złożone w otwartych konkursach ofert podlegają procedurze uzupełniania drobnych braków formalnych.
- Wstępna ocena oferty pod względem formalnym dokonywana jest przez Wydział Planowania i Rozwoju.
- W przypadku stwierdzenia w/w braków, wnioskodawca zostaje powiadomiony o tym fakcie telefonicznie lub pisemnie. W ciągu 3 dni od daty powiadomienia ma prawo do uzupełnienia braków.
- Ostateczna ocena formalna oraz ocena merytoryczna zostaje dokonana przez Komisję Konkursową. Przy rozpatrywaniu ofert, komisja konkursowa kieruje się w szczególności kryteriami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy. Dodatkowe szczegółowe kryteria wynikające z merytorycznej specyfiki danego zadania mogą być zawarte w ogłoszeniach konkursowych.
- Pozafinansoweformy współpracy z organizacjami mogą w szczególności polegać na:
- Konsultowaniu z podmiotami programu odpowiedniego do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
- Udzieleniu informacji o istnieniu innych źródeł finansowania, zwłaszcza pochodzących z sektora prywatnego, funduszy celowych i prywatnych fundacji;
- Udzieleniu rekomendacji organizacjom współpracującym z Gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł;
- Udostępnienie obiektów gminnych do realizacji zadań publicznych na preferencyjnych zasadach, w szczególności pomieszczeń na siedzibę dla organizacji;
- Organizowaniu szkoleń w celu podnoszenia standardu usług publicznych świadczonych przez podmioty programu;
- Pomocy w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych z organizacjami o podobnym charakterze;
- Realizacja wspólnych projektów i inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej, szczególnie z zakresu kultury, sztuki, turystyki, sportu, rekreacji, przeciwdziałania uzależnieniom;
- Udziale przedstawicieli organizacji w pracach komisji konkursowych powoływanych przez Burmistrza Dębna;
- Wspieraniu akcji promowania idei akcji 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego działających na terenie Gminy Dębno;
10) Wspólnym określaniu ważnych dla mieszkańców Gminy potrzeb i tworzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych;
11) Konsultowanie z organizacjami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Rozdział VII
Okres realizacji projektu
- Program współpracy Gminy z organizacjami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2014 realizowany będzie w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2014r.
Rozdział VIII
Sposób realizacji programu
1. Realizatorami Programu są:
-
Rada Miejska w Dębnie – w zakresie wyznaczania kierunków współpracy Gminy
z organizacjami oraz określania wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań realizowanych przez organizacje; -
Burmistrz Dębna - w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami,
a w szczególności: - ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Gminy oraz powoływania Komisji Konkursowych,
- wybierania najkorzystniejszych ofert realizacji zadań publicznych na podstawie rekomendacji Komisji Konkursowych,
- organizacje w zakresie odpowiadającym działaniom Gminy.
- Komórki organizacyjne Urzędu oraz gminne jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, która w szczególności polega na:
- przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych ze środków Gminy;
- sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami;
- podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
- udziale swoich przedstawicieli w spotkaniach i szkoleniach administracji dotyczących współpracy z organizacjami.
3. Realizację Programu koordynuje Wydział Planowania i Rozwoju.
Rozdział IX
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
-
Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Gminy na rok 2014. Wydatki związane z realizacją zadań, o których mowa
w Programie nie mogą przekroczyć kwoty środków finansowanych zaplanowanych na ten cel w budżecie na rok 2014. - W ramach realizacji Programu współpracy Gminy z organizacji, planuje się przeznaczyć kwotę w wysokości 1 020 100,00 zł.
Tryb powoływania i zasady działania Komisji Konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
- Komisje Konkursowe powoływane są przez Burmistrza Dębna w drodze zarządzenia celem opiniowania ofert, składanych w ramach otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Gminy.
- W skład komisji konkursowych wchodzi 5 osób w tym:
- Przedstawiciele Burmistrza Dębna – 3 osoby;
- Osoby reprezentujące organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 biorące udział w konkursie - 2 osoby;
- W pracach w komisji mogą również uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań objętych konkursem.
- W przypadku nie wskazania przez żadną z organizacji osób do składu komisji albo wyłączenia lub nieobecności członka komisji, posiedzenie odbywa się w zmniejszonym składzie pod warunkiem, że bierze w nim udział co najmniej 3 członków Komisji.
- Komisja Konkursowa opiniuje dokumenty, które przeszły ocenę formalną przeprowadzoną przez pracowników Wydziału Planowania i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Dębnie.
- Obsługę administracyjno-biurową Komisji Konkursowych prowadzą pracownicy Wydziału Planowania i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Dębnie.
- Komisja Konkursowa ocenia i opiniuje nadesłane oferty. Protokół zawierający wskazania i rekomendację dotyczącą przyznania środków finansowych Komisja przedkłada Burmistrzowi Dębna.
- Decyzję o zleceniu zadania oraz udzieleniu dofinansowaniu podejmuje Burmistrz Dębna po zapoznaniu się z protokołem Komisji Konkursowej. Od decyzji Burmistrza nie przysługuje odwołanie.
Rozdział XI
Ocena Realizacji Programu
- Monitoring realizacji współpracy polega na zbieraniu opinii, wniosków, uwag oraz informacji wnoszonych przez podmioty Programu.
-
Uwagi, wnioski, propozycje dotyczące realizacji Programu mogą być zgłaszane na bieżąco do pracownika Wydziału Planowania i Rozwoju Urzędu Miejskiego
w Dębnie. - Miernikami efektywności Programu są:
-
liczba podmiotów Programu współuczestniczących w realizacji zadań publicznych
w 2015 r.; - wysokość środków finansowych zaangażowanych w realizację Programu;
- liczba zadań zrealizowanych w ramach Programu.
- Sprawozdanie zbiorcze na podstawie danych przedstawionych przez komórki organizacyjne Urzędu oraz gminne samorządowe jednostki organizacyjne sporządzi Wydział Planowania i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Dębnie.
- Burmistrz Dębna, nie później niż do dnia 30 kwietnia 2015 roku, przedłoży Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji Programu.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie upublicznione na stronie internetowej Urzędu.
Rozdział XI
Sposób tworzenia programu i przebieg konsultacji
- Prace nad przygotowaniem Programu zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Promocji i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Dębnie.
- Przygotowanie Programu objęło realizację w zaplanowanych terminach następujących działań:
-
przygotowanie projektu Programu w oparciu o wypracowane formy współpracy
z organizacjami; -
przeprowadzenie konsultacji zgodnie z Uchwałą Nr LXII/457/2010 Rady Miejskiej
w Dębnie z dnia 30 września 2010 r. w sprawie szczegółowego konsultowania
z organizacji pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy
o działalności pożytki publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji; - rozpatrzenie opinii i uwag złożonych przez organizacje pozarządowe podczas konsultacji;
- sporządzenie sprawozdania z przebiegu konsultacji;
- przedłożenie programu Radzie Miejskiej w Dębnie;
- uchwalenie programu przez Radę Miejską w Dębnie.
3. Po uchwaleniu przez Radę Miejską Programu został on zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
- Wszelkie uwagi, wnioski i propozycje dotyczące Programu należy zgłaszać do Burmistrza Dębna za pośrednictwem Wydziału Planowania i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Dębnie.
-
Zmiany w Programie mogą być dokonywane w trybie uchwały Rady Miejskiej
w Dębnie.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowania mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o Finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.
[a1]Ten rozdział możemy skrócić do jednego zdania, tak jak rozmawialiśmy ostatnio, że wszystkie informacje na temat komisji konkursowych będą się znajdować w regulaminie otwartych konkursów ofert, który prześlę w tym tygodniu
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Anna Szymczyk | 17-09-2013 08:42 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Renata Jarmuszka-Izak | 12-09-2013 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 17-09-2013 08:42 |